De renteschrik op de aandelenmarkt een week geleden bleek van korte duur.

Beleggers blijven optimistisch en aandelenindexen stevenen al af op nieuwe records.

Vooral Big Tech in de Verenigde Staten lijkt zich voor te bereiden op de volgende stap, volgens beursexperts Michael Nabarro en Gökhan Erem.

Beleggers blijven optimistisch. Deze week was de beste week voor veel aandelenindexen sinds begin april. Dit komt na de duik van vorige week, die volgde op verklaringen van de Amerikaanse centrale bankier James Bullard. Het suggereerde dat de Federal Reserve de rente al eind 2022 zou kunnen verhogen, wat voldoende was om een ​​schokreactie op de aandelenmarkten teweeg te brengen. Maar dat bleek een schijnbeweging.

Amerikaanse renteverhoging

Op zich was de suggestie van een stijging van de Amerikaanse rente over ongeveer anderhalf jaar niet extreem of erg schokkend, bovendien heerst er nog steeds grote verdeeldheid binnen de Amerikaanse centrale bank. Onderliggend gaf dit de markt echter een prikkel om te verhuizen. Er was in feite een meervoudige expiratie op de optiemarkten, zoals elk kwartaal. In dit kader sluiten marktpartijen contracten af ​​op basis van bepaalde prijsniveaus op de beurs. Lees hier meer over hoe een expiratie van een optie de aandelenmarkt kan beïnvloeden.

Ook dit keer waren de belangen van verschillende marktpartijen groot en net als afgelopen maart schoot de beurs na expiratie omhoog. Daarnaast is de samenstelling van een aantal brede beursindices aangepast, waardoor het gewicht van bepaalde grote aandelen in de indices is afgenomen. Beheerders van indexfondsen die aandelenindexen volgen, moesten ook de samenstelling van hun portefeuilles daarop aanpassen, wat ook voor onderliggende beweging in de markt zorgde. De Aandelen.nl website is ter informatie.

Vooralsnog is er echter niets mis met het beurssentiment en lijkt de markt helemaal niet te schrikken van het vooruitzicht van een hogere rente in de VS over anderhalf jaar. Beleggers jagen bijvoorbeeld al op nieuwe records in de VS en andere markten over de hele wereld herstellen zich zeer snel.

Beleggers kunnen rekenen op robuuste aandeleninkoopprogramma’s

In het coronajaar 2020 hebben beursgenoteerde ondernemingen hun aandeleninkoopactiviteiten fors afgebouwd. Gezien de extreme onzekerheden in die tijd was het begrijpelijk dat bedrijven liever contant geld aanhielden als financiële buffer, in plaats van geld terug te sluizen naar investeerders door hun eigen aandelen terug te kopen.

Maar dat beeld is nu veranderd en men kijkt vol vertrouwen uit naar de heropening van de economie. Zo neemt het ondernemersvertrouwen weer toe en zijn de kasstromen van bedrijven momenteel sterk. In de VS hebben bedrijven in de brede S&P 500-index momenteel meer contanten op hun bankrekeningen dan vóór de pandemie. Hierdoor staan ​​inkoopprogramma’s weer op de agenda.

Door aandelen terug te kopen, belonen bedrijven aandeelhouders met extra contante uitkeringen. Hierdoor neemt ook het aantal uitstaande aandelen af, waardoor de toekomstige winst over minder aandelen hoeft te worden verdeeld en de winst per aandeel dus hoger kan zijn.

Volgens een recent rapport van investeringsbank Goldman Sachs hebben S&P 500-bedrijven al plannen goedgekeurd om voor 567 miljard dollar aan aandelen terug te kopen. Analisten van Goldman verwachten ook dat het totale bedrag dat wordt besteed aan het terugkopen van eigen aandelen dit jaar zal stijgen tot ongeveer $726 miljard. Dat is een stijging van 35 procent ten opzichte van 2020.

Inkoop van aandelen

Onder meer Apple heeft besloten nog eens 90 miljard dollar aan aandelen terug te kopen. Ook Alphabet, het moederbedrijf van Google, doet met een bedrag van 50 miljard dollar mee. Maar ook andere bedrijven zoals Microsoft, Facebook, Amazon en Netflix hebben nieuwe aandeleninkoopprogramma’s aangekondigd. Zeg maar de beroemde FAANG-aandelen, waaronder Microsoft. Koers NYSE aandelen zijn hoog.

De meeste analisten hebben hogere koersdoelen voor deze bedrijven en verwachten sterke kwartaalcijfers, gezien de gemiddelde prijsstijging van 15 procent die ze voor deze groep zien. Dit sluit ook aan bij onze bijdrage van vorige week op Amazon.

Een leuke bijkomstigheid is dat banken in de VS de recente stresstests over hoe ze zouden presteren in crisissituaties met vlag en wimpel hebben doorstaan. Volgens analisten opent dit de weg naar maar liefst 130 miljard dollar aan dividenden en terugkoop van eigen aandelen vanaf volgende maand. Al met al een stevige wind in de rug!

Nasdaq geeft het goede voorbeeld

Als het om Big Tech gaat, kun je niet het volledige plaatje krijgen zonder naar de Nasdaq-index te kijken. Sommige grote techbedrijven maken nu ook deel uit van bijvoorbeeld de S&P 500-index en de Dow Jones. Dit zorgt ervoor dat de ct die ze sorteren, de techsector overstijgt. De positieve verwachtingen die over deze bedrijven worden uitgesproken, hebben dan ook een breed effect.

Twee weken geleden vergeleken we op basis van onderstaande grafiek de zijwaartse fase van de Nasdaq sinds februari dit jaar en de zijwaartse fase in het derde kwartaal van 2020 gevolgd door een uitbraak naar boven. We gaven toen aan dat er nu een soortgelijke opwaartse uitbraak zou kunnen volgen.

Doorbraak naar nieuwe records

De doorbraak van de Nasdaq naar nieuwe records is nu een feit. De verwachtingen van analisten van de bovengenoemde grote techbedrijven betekenen dat een verdere stijging van de Nasdaq met zo’n 10 procent tot een niveau van 16.000 punten binnen bereik moet komen. Het antwoord op de vraag in de grafiek is dus. Ja!